Annons:
ToppBlogg.se Lägg till din blogg
visa alla Allmänt Bil/MC Data/IT Ekonomi & Finans Film/Tv Filosofi/Religion Fotobloggar Företagsbloggar Hem & Inredning Humor Hälsa Kultur Litteratur Marknadsföring Mat Miljö Mode & kläder Musik Nöjen Personligt Politik Resor Sex & Samlevnad Shopping Spel & Dobbel Sport Teknik Lägg till blogg logga in & ändra blogg Om ToppBlogg.se / faq Kontakta oss

Leva med Träning!

Bloggar om träning, kost och hälsa. Nyttiga tips till vardags och nyttiga recept tips.


Homepage » Besök Leva med Träning!

Inlägg i Leva med Träning!

Träningsspliten
Hann inte med det idag. Får se om jag hinner imorgon. Nu borde jag verkligen gå och lägga mig. Inte bra att vara uppe sent på nätterna.

Träningssplit
Ska försöka att lägga om träningsspliten imorgon. Måste ha lite variation annars bygger man inga muskler. Troligtvis kommer axlar inte vara dagen före rygg, ben inte vara för/efter rygg, axlar ska jag försöka ha ensamt. Kommer dock bara att blir 4 dagar fortfarande. Ska se hur jag löser detta imorgon. Lägger upp mitt spliten då.

Bilen
För tillfället tar bilen upp mycket av min tid. Ska försöka att bli bättre med uppdateringarna. Något som ni läsare vill att jag ska skriva om? Alltså inom träning. Nu ska jag strax gå och lägga mig. Återhämtning är viktigt. Skriver imorgon, lovar!

Vilodag
Blev en vilodag idag. Åkte ner till Ge-kås i ullared och handlade istället. Imorgon blir det MM2k och triceps, sen till farafar som fyller år. Ska försöka skriva något "nyttigt" imorgon också, annars kommer det på lördag. Nu ska jag strax gå och lägga mig. Men först tv och kesella.

Dagens träning
Idag blev det ett rygg/biceps pass och även en promenad på dryga milen. Härligt rygg pass som gick grymt bra. Har inte sänkt mig så mycket i ryggen sen jag började deffen. Känns skönt faktiskt. Biceps har jag däremot sänkt mig ganska mycket i. Men det kommer väl tillbaka när jag väl börjar äta lite mer igen. Promenaden är alltid härlig. Kom precis in ifrån den. Var ute och gick med Tobbe, Leon och Hugo. Imorgon blir det ett ben/mag pass tillsammans med Högberg. Nu ska jag ta det lugnt med en kesella. Hej så länge!

Förbränn fett med kaloriräkning (praktiskt)
Nu ska jag fortsätta på kaloriräkningsdelen. Denna gången kommer jag att skriva hur det används i praktiken. Viktuppgång För att gå upp i vikt krävs det att man ligger på ett överskott utav kalorier. Detta uppnår man genom att äta mer än vad man gör av med. Att träna under en viktuppgång gör oftast att man blir hungrigare och kan äta mer. Alltså är det bra med kardio under "bulk" också. Bulk är alltså ett ord för att gå upp i vikt och bygga muskler som används utav bodybuilders. Det räcker med ett överskott på ungefär 200 kalorier per dag för att bygga mest muskler och lägga på dig minst fett. Det går inte att komma undan att lägga på sig lite fett (det går men är näst intill omöjligt). Så det är bara att leva med för att sedan "deffa" bort det när man tycker att det räcker med byggandet. Viktnedgång För att gå ner i vikt måste man ligga på ett kaloriunderskott. Detta kan man göra på 3 olika sätt. Antingen kan man äta mindre, träna mer eller också så kan man gör en kombination utav detta. Det sista är att rekommendera då du inte äter för lite och blir hungrig, och du tränar inte för mycket och riskerar överträning. Man bör ligga på ett underskott på ungefär 500kcal för att inte förlora för mycket muskler. Då kommer man att gå ner ungefär ett halvt kilo i veckan. Tänk på att väga dig på morgonen och gör det ungefär en gång i veckan. Om du väger dig på måndagen så bör du göra det varje vecka. Lättast att mäta så + att det blir en vana till slut. Du bör gå ner ungefär ett halvt kilo i veckan. Går du ner mer, ät mer. Går du ner mindre, ät mindre. Tänk på att skära ner på kolhydraterna och höja proteinintaget. Så kommer det att gå bra. Fetter är även viktigt att få i sig för att få en bra viktnedgång. Viktigt! Tänk på att det är viktigt med sömn och vatten. Försök att få i dig ungefär 8 stora glas vatten om dagen (minst). Dricker du något annat så ska du även dricka 8 glas vatten. Sömnen är även viktig, försök att sova ungefär 9 timmar per natt.

Bra övning för magen.

Kaloriräkningen.
Kommer att fortsätta med kaloriräkning imorgon och då gå in på fortsättningen på det jag skrev igår. Jag kommer skriva det viktigast man måste kunna veta för att gå upp/ner i vikt. Är det något ni läsare vill att jag ska skriva om så skriv gärna det i kommentarerna. Du glömmer väl inte att prenumera på bloggen så att du inte missar några saker som jag skriver. Kommer att skriva en massa träningssaker framöver och då är det ju bra att du får reda på det direkt.

Räkna ut kaloriintag - rasa i vikt.
Kalorierräkning är det mest effektiva sättet för att gå ner eller upp i vikt. Man räknar ut hur många kalorier man får i sig och hur många kalorier man förbränner. Hamnar man på ett underskott så går man ner i vikt och hamnar man på ett överskott så går man upp i vikt. Kalori En kalori är en energienhet och den motsvarar ungefär 4,19 joule. När man snackar om kalorier menar man nästan alltid kcal, alltså 1000 kalorier. Dock så räknar man inte så utan man säger kalori när man menar 1000 kalorier. Så skriver jag kalorier menar jag alltså kcal. Räkna ut hur mycker du behöver För att räkna ut din förbränning måste du räkna ut ungefär vilken vinå din rörelse och liknande ligger på. För män gäller formeln: Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder) och för kvinnor formeln: Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder) Detta är din basala förbränning under vila. Om du gör något annar så ökar denna förbränningen. För att veta hur mycket du förbränner ska du gångra denna med 1.2-2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en elitidrottares vardag. När du har räknat ut detta har du fått fram hur mycket du behöver äta per dag. Tänk då på att ligga på ett underskott med. Inga resultat? Om du inte får några resultat så beror det på att du äter mer än vad du gör av med (om du vill gå ner i vikt då). Då finns det bara en sak som gäller. Äta mindre eller röra sig mer. Om du inte får resultat i form utav viktuppgång så är det ju bara ät mer. Hur mycket går man ner då? För att lätt gå ner 1 kg i vikt så gäller det att ligga på ett kaloriunderskott på totalt 7000. För att göra detta på det lätta sättet brukar man/jag tipsa om att ligga på ett underskott på ungefär 500 kcal om dagen. Då kan du lätt kolla med när du väger dig. Vägning Väg dig max en gång i veckan och gör det alltid samma dag. Väljer du att t.ex. göra det varje vecka på måndagen så ska du göra det också. Det är bäst att ha samma tid och samma dag ungefär. Vägningen ska alltid ske innan frukost (då du väger mindre eftersom du inte fått i dig någon mat ännu). Träning När man räknar kalorier kan man utan problem träna styrketräning och HIIT och liknande saker. Du får i dig kolhydrater så du kan få lite energi till kroppen när du tränar. Träningen är helt upp till dig men tänk på att om du vill gå ner i vikt så kan du äta mer om du rör dig mer. Förbränning För att räkna ut hur mycket du förbränner när du joggar/går så finns det en formel som fungerar någorlunda bra. 1.2*(vikt i kilo) per kilometer.

Förbränn upp till tre gånger så mycket underhudsfett.
HIIT eller hög intensiv intervall träning är träningssättet för dig som vill gå ner i vikt och/eller får bättre kondition. Detta är ett tufft träningssätt och hårt till och med för den mest vältränade. Om du inte är van att träna och/eller har något dåligt t.ex. hjärta bör du rådfråga läkare innan du börjar med det. Förbränning: Med HIIT förbränner man upp till 3 gånger så mycket som om man springer vanligt. Man får även en ökad förbränning under dagen. Vet inte exakt vad den ligger på men runt 70 kcal ungefär. Detta är nog ett utav de mest effektiva sätten att träna på. Det finns hur många fördelar som helst. Fördelar: Du förbränner mycket både under passet och efterförbränning. Du tränar dina musklefibrer typ II. Det är en fördel för dem som styrketränar och för dem som springer snabbt på korta sträckor (t.ex. en sprinter). Du får bättre kondition. Rent logiskt så får man bättre kondition utav det. Det tar inte så lång tid. Vilket är bra i detta stressade samhälle. Om du vanligtvis inte har tid att träna så är detta träningsättet för dig. Du får en ökad testosteronproduktion. Vilket betyder att du kan bygga större muskler. Förbättra din centrala kapacitet. Med centrala kapacitet menar jag hjärta, lungor, blodvolym och hemoglobin. Utförande: Så nu undrar nog säkert alla vad man ska göra för att kunna träna så här. Det är faktiskt ganska lätt. Ta ett träningsredskap (motionscykel är att föredra, men går även med andra saker t.ex. springa och liknande). Du kör på allt vad du kan i 30 sekunder. Sen så tar du det lugnt i 30 sekunder. Sen så fortsätter du att köra så. Om du inte orkar 30 sekunder eller tycker att det är för lätt(!) så kan du ändra på 30 sekunder. Ju mindre desto lättare och tvärtom för jobbigare. Svårare än så här är det faktiskt inte och det finns en massa fördelar (jag tog bara upp några). Men tänk bara på att rådfråga läkare innan du kör detta. Då detta kan bli riktigt påfrestande för hjärta, lungor och liknande.


Annons:

Vill du tjäna pengar på din blogg?

Vet du om att du kan tjäna pengar på ditt bloggande? Genom att publicera annonser från olika affiliatenätverk på din blogg får du provision på den försäljning som dina besökare genererar. Du väljer själv vilka företag och produkter du vill marknadsföra men en enkel tumregel är att hålla sig till sådant som intresserar just dina besökare.

Nedan listar vi olika affiliatenätverk som vi rekommenderar. Besök dem alla och registrera ett konto som "Publisher / Annonsör". Därefter kan du välja och vraka mellan olika program som du vill marknadsföra. Kontakta oss gärna om du har några frågor så ska vi försöka hjälpa dig framåt. Lycka till!


Registrera konto på AdTraction - Har många bra annonsprogram för t.ex. hälsa, skönhet, parfym, smink m.m.